Zaman overgenomen door Erdoğan-regime

Dit is een nieuwsitem van Zaman Vandaag
Zaman onder curatele
Zaman onder curatele

In Turkije is de kritische mediagroep Feza Media Group vrijdag in opdracht van de regering onder curatele gesteld. Er zijn drie curators benoemd die het management van de mediagroep hebben overgenomen. De mediagroep is onder meer eigenaar van de dagbladen Zaman en Today’s Zaman, het tijdschrift Aksiyon en het persbureau Cihan, die kritisch berichten over het Erdoğan-bewind. Zaman is de grootste krant van Turkije met een oplage van ruim 648.000. Enkele uren na de bekendmaking van de ondercuratelestelling werd het hoofdgebouw van Zaman in İstanbul met veel geweld binnengevallen door tientallen politieagenten. Tegen honderden betogers bij het gebouw die protesteerden tegen de overname werden waterkannonen en traangas ingezet, waarna het slot van de toegangspoort voor het gebouw werd opengebroken met een kettingzaag. Vervolgens verschaften de agenten zich toegang tot het gebouw.

De hoofdredacteur van Zaman, Abdülhamit Bilici, en die van Today’s Zaman, Sevgi Akarçeşme, spraken van ”het einde van de rechtsstaat in Turkije”. ”Een krant overnemen is in strijd met de Grondwet, zeker omdat er geen aanleiding voor is. Dit komt neer op het opschorten van de Grondwet”, aldus Akarçeşme.

Vorig jaar werden de kritische kranten Bugün en Millet en enkele andere kritische media op dezelfde manier overgenomen in opdracht van de regering en omgevormd tot pro-Erdoğan-media.

De rechtbank die de Feza Media Group onder curatele heeft gesteld heeft daarvoor als reden gegeven dat de ”Fetullahistische Terroristische Organisatie/Paralle Staat Structuur (FETÖ/PDY)” – waarmee gerefereerd wordt naar de Gülen-beweging, een sociale beweging geënt op ideeën van de progressieve islamgeleerde Fethullah Gülen die door het Erdoğan-bewind is uitgeroepen tot ”terroristische organisatie” – ”samenwerkt met de PKK om de Turkse regering omver te werpen”. De Feza Media Group is gelieerd aan de Gülen-beweging. Mensenrechtenorganisaties, oppositiepolitici, kritische journalisten, Gülen-sympathisanten en andere waarnemers en betrokkenen wijzen erop dat deze beschuldiging, waarvoor geen enkel bewijs is geleverd, een smoes is om de grootste kritische mediagroep van Turkije het zwijgen op te leggen.

Journalistenverenigingen en mensenrechtenorganisaties, waaronder Freedom House, de Internationale Federatie van Journalisten, Amnesty International, Human Rights Watch, het Comité ter Bescherming van Journalisten en het Internationale Pers Instituut, hebben de overname veroordeeld.

Lees ook:   Censuur op Eksi Sozluk voor Erdogan's assistent

De ondercuratelestelling volgde na de aankondiging van de anonieme klokkenluider Fuat Avni, die in de nacht van donderdag op vrijdag op Twitter meldde dat president Erdoğan opdracht heeft gegeven tot de overname van Zaman.

Om de overname te realiseren heeft Erdoğan “zijn mannen binnen de rechterlijke macht opgedragen in actie te komen”, twitterde de klokkenluider.

Met de overname zou de president wraak willen nemen op het Constitutionele Hof, dat vorige week oordeelde dat de rechten van de journalisten Can Dündar en Erdem Gül, die sinds eind november vorig jaar vastzaten, zijn geschonden, waarna zij werden vrijgelaten in afwachting van hun proces.

Door de krant over te nemen wil de president zijn critici monddood maken, aldus Fuat Avni.

Bron: Zaman Vandaag

Categorieën
Turks nieuws & opinieTurks politiek
Nog geen reacties

Plaats een reactie

*

*

Like TurksGeluid

Ook interessant...

Close