Wat houden de grondwetswijzigingen van de AK Partij in? Moet ik voor of tegen stemmen?

 Wat zijn de grondwetswijzigingen die de regering wil doorvoeren? De grondwetswijzigingen zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de manier waarop het land wordt bestuurd. We hebben geprobeerd de meest belangrijke veranderingen...
Referendum Turkije
Referendum Turkije

 Wat zijn de grondwetswijzigingen die de regering wil doorvoeren?

De grondwetswijzigingen zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de manier waarop het land wordt bestuurd. We hebben geprobeerd de meest belangrijke veranderingen hier kort te beschrijven zodat het behapbaar blijft.

Als de meerderheid voor (“EVET”) de grondwetswijzigingen stemt:

  • Turkije zal geen premier (başbakan) meer hebben. Dat wil dus zeggen dat premier Binali Yildirim, zijn functie neer moet leggen en dat Turkije vanaf dat moment geen premier meer hebben.
    • Huidige wet: Turkije heeft momenteel een premier.

      Geen premier meer in Turkije

      Geen premier meer in Turkije

  • De president krijgt (dan) alle taken die de premier heeft en zal het land leiden. 
    • Huidige wet: de premier leidt het land.
  • De president zal niet meer onpartijdig zijn. Als de meerderheid voor de grondwetswijziging zal stemmen, dan is de president niet meer verplicht onpartijdig te zijn. De president kan dan dus partijen en groeperingen voortrekken (AK Partij president kan de AK Partij voortrekken, een CHP president kan de CHP voortrekken enzovoort)
    • Huidige wet: de president dient onpartijdig te zijn en kan dus geen lid zijn van een partij of anderen voortrekken.
  • De president kan, zonder het opgeven van een reden, het parlement opheffen. Dit betekent dat er weer nieuwe verkiezingen plaats zullen vinden en dat de president zelf ook af moet treden. De president is dan wel weer herkiesbaar.
    • Huidige wet: pas als er een motie van wantrouwen is ingediend jegens de ministers, mag de president besluiten over te gaan naar nieuwe verkiezingen en dus niet zonder opgaaf van reden, wat nu wel wordt voorgesteld.
  • Het berechten van de president wordt nagenoeg onmogelijk. Dit omdat er drie rondes zijn. Allereerst moet de meerderheid van het parlement (in dat geval 301 parlementariërs) vóór een onderzoek van de president stemmen. Dit is slechts een verzoek, want hierna moet er nogmaals gestemd worden waarin 360 parlementariërs toe moeten stemmen zodat het onderzoek mag starten. In de laatste ronde moeten 400 parlementariërs instemmen om de president uit te vaardigen naar het Hooggerechtshof (Yüce Divan). Aangezien de presidentsverkiezingen en parlementsverkiezingen op dezelfde dag zullen worden gehouden, is de kans zeer groot dat de president (die ook nog eens onpartijdig zal zijn) tegelijkertijd de meerderheid van het parlement in bezit heeft. Hierdoor is het doorkomen van de eerste ronde al nagenoeg onmogelijk.Mocht het (bijna) onmogelijk toch gebeuren, dan bepaalt het Grondwettelijk Hof (Anayasa Mahkemesi) of hetgeen dat de president gedaan heeft, voldoende reden is om de president af te zetten of niet. Mocht dat niet zo zijn, dan blijft de president functioneren en hoeft hij / zij niet voor de rechter te komen. Saillant detail: de president kiest ook meer dan de helft van de rechters van het Grondwettelijk Hof (!).

    • Huidige wet: de president kan berecht worden als er sprake is van “landverraad”. Tevens zijn de ministers verantwoordelijk voor hetgeen dat de president doet. Hiermee wordt er een controlemechanisme ingebouwd zodat de president berecht kan worden, wanneer nodig. Immers; het parlement kan momenteel de ministers op het matje roepen en vragen stellen. In het nieuwe voorstel is dit onmogelijk.
  • De leeftijd waarop burgers zich verkiesbaar mogen stellen gaat naar 18 jaar.
    • Huidige wet: je kunt je verkiesbaar stellen wanneer je 25 jaar of ouder bent.

      18 jaar en parlementariër
  • Het parlement krijgt geen recht meer om ministers een mondelinge vraag te stellen of te laten verantwoorden in het parlement. In plaats daarvan zal het alleen mogelijk worden om een schriftelijke vraag te stellen. De ministers mogen niet meer worden gevraagd zich te verantwoorden in het parlement. De ministers moeten overigens binnen 15 dagen reageren op de vragen.
    • Huidige wet: parlementariërs kunnen ministers een mondelinge – en schriftelijke vraag stellen. Tevens kunnen de ministers worden gevraagd om zich te verantwoorden in het parlement.
  • De parlementariërs kunnen geen decreten meer uitvaardigen. De decreten zullen worden uitgevaardigd door de president.
    • Huidige wet: parlementariërs kunnen decreten uitvaardigen. De president kan dit niet.
  • Het aantal parlementariërs zal naar 600 stijgen.
    • Huidige wet: het aantal parlementariërs in het Turkse parlement is momenteel 550.
  • De president zal bijna de helft van de rechters (4 rechters) van de De Hoge Raad van Rechters en Officieren van Justitie (HSYK) kiezen. De rest wordt door het parlement gekozen. Tevens zal de naam van de HSYK worden veranderd naar Hâkimler ve Savcılar Kurulu in plaats van de Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu. Hiermee wordt dus de hoogste justitiële macht van Turkije, ondergeschikt gemaakt aan de president.
    • Overigens zullen het aantal leden van 22 naar 13 worden gebracht, waarvan dus 4 door de president en 7 door het parlement worden gekozen.
    • Huidige wet: het aantal leden van de HSYK is momenteel 22. Zij worden gekozen door andere rechters en verscheidene andere groepen zodat er onderlinge verschillen zijn, wat de uitkomst van onpartijdige besluiten versterkt.
  • De president kan een onbeperkt aantal “assistenten” aanstellen die de president voor 45 dagen kunnen vervangen met exact dezelfde rechten als de president niet in staat is om zelf te regeren (denk aan vakantie of in het buitenland).
    • Huidige wet: de president kan geen assistenten aanstellen die de president met exact dezelfde rechten kunnen vervangen. De reden hiervoor, is om problemen te vermijden. Mocht de president bijvoorbeeld iemand die sympathie heeft voor de Gülen beweging, hebben aangesteld, dan zou die persoon dus het parlement op kunnen heffen en alle andere rechten van de president kunnen misbruiken.

Onze vragen

  • Wat is de reden dat de leeftijd van 25 naar 18 gaat?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.
  • Wat is de reden dat het parlement, de ministers niet meer mondeling mag ondervragen? Hebben ze dingen te verbergen?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.
  • Wat is er mis met transparant zijn als je niets te verbergen hebt?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.
  • Waarom hebben we geen premier meer nodig? Wat was er mis mee?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.
  • Waarom worden het aantal rechters verminderd?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij
  • Waarom wil de president per se zelf kiezen wie de rechters gaan worden?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.
  • Waarom willen ze van 550 naar 600 parlementariërs?
    • Dat wordt niet uitgelegd door de AK Partij.

Wij willen aantonen dat deze wijzigingen niet onderbouwd worden. Het is een persoonlijke wens van Erdogan, maar er is geen enkele indicatie dat het land er beter door zal worden. Sterker nog: het lijkt af te stevenen naar een dictatuur. De president afzetten is theoretisch gezien mogelijk, maar nagenoeg onmogelijk wanneer de meerderheid in het parlement dit niet steunt. De afgelopen 15 jaar hebben we gezien dat de AK Partij zelfs weigert ministers waarvan bewezen is dat ze schuldig zijn aan corruptie, af te zetten, laat staan een president van eigen kring.

Wij willen ook aantonen dat later, als Erdogan er niet meer is, iemand anders de leiding zal nemen. Dit kan iemand zijn van de CHP, MHP of zelfs de HDP. Wat als deze personen dan dingen doen en besluiten die tegen de eisen en wensen van anderen ingaan? Is het dan nog steeds een goede zet? Wat als Gülen’s couppoging was gelukt en een volgeling president was geworden? Is het dan nog steeds een goede zet?

Wij zijn tegen dit voorstel!

Wij zijn tegen! Wij zullen tegen stemmen. Waarom? Omdat we niet willen dat Turkije (80 miljoen mensen) wordt bestuurd door één persoon. Wij willen niet dat één persoon, die zich straks partijdig zal gedragen, zijn of haar eigen rechters aanwijst en dus alles naar eigen hand zet. Wij willen niet dat één persoon alle beslissingen neemt en het parlement puur voor de sier zal dienen om het een democratisch sausje te geven, terwijl “het paleis” regeert.

De huidige president heeft aangegeven dat hij “voor de gek is gehouden” en “belazerd” door Fethullah Gülen. Het is dat het volk zo alert was en de couppoging in de kiem smoorde, maar zal dat iedere keer kunnen? Wat als de president weer “belazerd” wordt en van zijn troon wordt gestoten? Dan krijgen we taferelen waar we niet eens aan willen denken. Alle macht geven aan één persoon is gevaarlijk en ook nog eens ondemocratisch, vooral als straks geen sprake meer zal zijn van de trias politica (de scheiding der machten).

Nou horen we vaak van Turkse Nederlanders dat “een coalitie nooit goed is”, terwijl zij hun hele leven lang (!) in Nederland worden bestuurd door coalities. Een coalitie is onderdeel van een democratie en een belangrijk onderdeel zelfs, vooral als AK Partij lieden roepen dat “de stem van het volk” heel belangrijk is. Mooier dan twee grote partijen die het grootste deel van het land representeren en een coalitie vormen, kan bijna niet, dus vanwaar de haat richting een coalitie?

Overigens: in 1993 zei president Recep Tayyip Erdogan het volgende over dit systeem:

Erdogan in 1993 over Presidentieel Systeem

Erdogan in 1993 over het Presidentieel Systeem

Nu wil hij datzelfde systeem voor Turkije. Verrast? Wij niet in ieder geval.

Kijk vooruit! Anticipeer op wat er kan gebeuren als een dergelijk systeem werkelijkheid wordt. Gebruik je gezonde verstand… en stem ook tegen!

Categorieën
Dossier: Turks Referendum Grondwetswijziging 2017Turks nieuws & opinieTurks politiekUitgelicht
3 Reacties op dit bericht
  • Kunnen Turken in Nederland stemmen tijdens het referendum? – TurksGeluid
    31 januari 2017 at 15:09
    Plaats een reactie

    […] Wat houden de grondwetswijzigingen van de AK Partij in? Moet… […]

  • Wat houden de grondwetswijzigingen van de AK Partij in? Moet ik voor of tegen stemmen?
    31 januari 2017 at 15:32
    Plaats een reactie

    […] Source link […]

  • Mustafa
    18 april 2017 at 20:06
    Plaats een reactie

    Al deze en meer vragen waarop men een antwoord verwacht van AKP ipv de President zelf; is door Erdogan op verschillende TV zenders op verschillende dagen uitgelegd.
    Dit is geen voorstel van AKP alleen; dit referendum is uitgeschreven ook in overleg en medestand van MHP (een van de opposities partijen)
    Waarom hier in Nederlands zo’n probleem van wordt gemaakt voor de macht van een zogenaamde “dictator” begrijp ik niet…
    Een ding moeten de westerlingen niet vergeten: Turkije is geen Libie, Egypte, Irak of Syrie en Turken zijn helemaal geen van de genoemde arabieren.
    Wie onze leider omver wil laten gooien door wat voor macht dan ook; krijgt met het volk en wel Turkse volk te maken.
    Dan moeten ze maar nog eens in de geschiedenisboeken duiken waar wij als Turken in staat zijn…
    100% dat geschiedenis zich zal herhalen! en dan misschien nog midden in Europa.
    Dit geluid is niet die van de Turken

  • Plaats een reactie

    *

    *

    Like TurksGeluid

    Ook interessant...

    Close